Forté Seal Conditioner is een synthetisch onderhoudsproduct dat rubber conditioneert waardoor de elastische eigenschappen van afdichtingen die gekrompen en uitgehard zijn hersteld worden en de bruikbare levensduur verlengd wordt.
Eén van de gevolgen van het verbranden van olie en uitlaatrook bij automotoren is het hard worden van de klepseals, waardoor deze niet meer voldoende afdichten. Dit leidt tot een verhoogde oliedoorlaat tussen klepsteel en klepgeleider, waardoor uiteindelijk meer, moeilijk te verbranden olie in de verbrandingskamers terechtkomt. Deze lekkage kan ongedaan worden gemaakt door Forté Seal Conditioner toe te voegen aan de motorolie.
Ook bij hydraulische en andere industriële apparatuur waar olielekkage en vermindering van de efficiëntie zich voordoet biedt Forté Seal Conditioner de volgende voordelen:
- Vermindert olieverbruik en uitlaatrook ten gevolge van slecht afdichtende klepseals
- Vermindert het lekken van olie langs afdichtingen in een groot aantal autotechnische en industriële toepassingen
- Reconditioneert rubber afdichtingen, O-ringen en keerringen en herstelt de optimale prestaties waar deze verminderd zijn zoals bij hydraulische cilinders
- Voorkomt schuimvorming in de vloeistof
Keerringen en afdichtingen van krukassen, nokkenassen, handgeschakelde versnellingsbakken en koppelingen harden ook uit door temperatuurwisselingen, thermische belastingen en zure verbrandingsgassen. Door dit uitharden zal het veertje in de oliekeerring niet in staat zijn om het op de as afsluitende deel zo te vervormen dat daadwerkelijk afgesloten wordt op de draaiende as, waardoor lekkage optreedt.
Om lekkage en “zweten” van keerringen en afdichtingen te verhelpen, moet de motor eerst inwendig gereinigd worden met Forté New Generation Motor Flush, waardoor ook eventuele afzettingen tussen een keerring en een as verwijderd worden.
Door toevoeging van 1 dosering (125ml) Forté Seal Conditioner aan 4 liter nieuwe motorolie zullen de rubber keerringen, afdichtingen en seals in de motor geconditioneerd worden, waardoor het rubber weer soepel en de afdichting hersteld wordt.
Het reconditioneren van rubber neemt enige tijd in beslag, omdat het materiaal van de keerring moet reageren met Forté Seal Conditioner, waarbij in een “gemiddelde motor” de keerringen en afdichtingen ± 2- 3% in volume toenemen. Na 500 km moet er een waarneembare verandering zijn, of zelfs een volledig verholpen lekkage. Is dit na 1000 km nog niet het geval, dan is er een onherstelbare beschadiging opgetreden zoals b.v. een gescheurde keerring, een gebroken veertje of versleten keerringmateriaal.
Bij een automatische versnellingsbak kunnen keerringen geconditioneerd worden door toevoeging van Forté Automatic Transmission Treatment aan de ATF vloeistof. In stuurbekrachtigingssystemen dient vanwege de hoge drukken en stromingssnelheden Forté Power Steering Treatment gebruikt te worden.
Bij tweetaktmotoren kan Forté Seal Conditioner niet aan de motorolie toegevoegd worden. De smering wordt verzorgd door brandstof vermengd met olie. Het is bij tweetaktmotoren niet mogelijk, om een speciale “reconditioning-olie” toe te voegen aan de brandstof, omdat dit de ontvlambaarheid van de brandstof zo sterk zou beïnvloeden dat hierdoor schade zou ontstaan. De enige remedie is dus het vervangen van de keerring of afdichting.
Forté Seal Conditioner is compatibel met alle conventionele motor-, cardan- en transmissieoliën, alsmede hydraulische en industriële oliesoorten en vloeistoffen op oliebasis maar is niet compatibel met vloeistoffen op waterbasis.
Reinig eerst de motor met een motorflush om vervuiling op keerringen en afdichtingen te reinigen.
Ververs de motorolie en voeg 1 dosering (125ml) Forté Seal Conditioner toe aan 4 liter nieuwe motorolie, of 2,5 % van het olievolume. Voeg eventueel een halve dosering toe aan de olie van een handgeschakelde versnellingsbak en de andere helft aan de differentieelolie.
Forte Seal Conditioner wordt geleverd in een tube van 125ml
Liever een premium alternatief? Kijk dan ook eens naar de MecaTech AFM Oil Treatment of de MecaTech AFB Seal Improver
Bekijk hieronder alle reviews van onze klanten
Snelle levering top produkt
Ik rij nu zo'n 500 km met Forte, maar zie nog geen verbetering , misschien komt het nog.
OOk de zuigerveren kunnen slecht zijn.
Snel en gemakkelijk besteld.
Volgens mij doet het wat het moet doen, auto rookt al minder.
Mijn BMW 116i E87 verbruikte 1 liter olie per 1000/1250km. De garage vertelde mij dat mijn klepseals uitgedroogd zijn, de reparatie zou 900 euro kosten.
Na wat onderzoek gedaan te hebben kwam ik uit bij dit product van Forte. Ik heb de volledige inhoud van de fles bij de olie toegevoegd en heb nu na 800km nog geen druppeltje olie verbruikt.
Ik weet nog niet hoe veel olie de auto nu gebruikt, maar weer al wel zeker dat het een stuk minder is dan voordat ik het product heb bijgevoegd. Normaal gesproken zou er namelijk al 0,75 liter olie verbruikt zijn na 800km.
Heeft super gewerkt bij mijn dodge
Wat vind je van het artikel?